Könyvtámasz

Könyvekről és másról

Rejtő Jenő: Egy bolond száz bajt csinál

Jó volt ez! Régen nem olvastam már Rejtőt, de hogy nézett volna már az ki, hogy hajdanvolt, pirkadatig tartó Rejtő idézet versenyek standard dobogósa ne induljon a Mesterrel kapcsolatos molyos kihíváson?

Olyan regényét akartam most olvasni, amihez eddig még nem volt szerencsém, és ezt választottam.

Első gondolatom az volt vele kapcsolatban, hogy P. Howard light… Aztán elszégyelltem magam. Hiszen tud mindent ez a regény, amit egy Rejtő regénynek tudnia kell! Képtelen alaphelyzet, kellően megkavart cselekmény menetrend szerint érkező újabb fordulatokkal, szerethető karakterek, és persze a megszokott, kifacsart világlátás, ami annak a bizonyos, sajátos humornak a jegyében beszélteti a szereplőket, amitől odafagy az ember arcára régi ismerőse, a félhülye vigyor. Igen, a metrón is… Ha valaki elhúzott szájjal, elkerekedett szemekkel bámul egy könyvet a metrón (buszon, villamoson, vonaton), az vagy az aranycsinálás megtalált receptjét elemzi, vagy a jövő heti lottószámokat memorizálja, vagy – mint esetemben – Rejtőt olvas.

Én hajdanában intravénásan szedtem Rejtő klasszikusait, tehát most Don Fülig, P. Fred, Galamb, Gorcsev Iván, „Nevem van…, ez, hogy Vanek”, Tuskó, Senki Alfonz és XIII. Pác Tivald köreiből érkeztem Félixékhez, és ezzel nem adtam számukra elegendő esélyt a kibontakozásra. De ha valakinek ez lesz az első Rejtője, ugyanúgy hűdéses rohamokat fog kapni minden második oldalon, mint aki mondjuk Az elátkozott parttal, vagy valamelyik „cirkálóval” kezd.

És kell is olvasni őt, a Mestert! Neki kijár az örök élet, nekünk pedig a röhögésből táplálkozó időleges újjászületés :))

Rejtő Jenő (P. Howard)

Single Post Navigation

Szerinted?

