Könyvtámasz

Könyvekről és másról

Vándormadarak

… avagy: Repülj velem!

LudakEz a film – eredeti címe: Le peuple migrateur (2001-ben mutatták be) – az egyik legszebb dolog, amit életemben láttam – és hallottam. Régen történt, de tisztán emlékszem, hogy amikor először megpillantottam a plakátját egy nagykörúti hirdetőoszlopon, a lélegzetem is elakadt, annyira gyönyörűnek találtam azt a képet. Szeretem a természetet, amivel nyilván nem vagyok egyedül, de többnyire csak sóvárgok utána, köszönhetően makacs allergiámnak, ami csaknem negyven éve keseríti meg a nyaraimat. Sok könyvet olvasok vadon élő állatokról, növényekről, vadászatról (erről csak olvasok), kutyákról és kutyásokról, kedvenc szerzőim közé tartozik Gerald Durrel, Joy Adamson, Richard Adams, Széchenyi Zsigmond, Fekete István, Jane Goodall, Farley Mowat és a legendás brit állatorvos, James Herriot. Van úgy, hogy az ember azt hiszi, hogy már senki sem tudna újat mutatni neki – aztán mégis csak meglepődik. Így voltam én ezzel a filmmel.

Vándormadarak borítóAz akkoriban hallható hírek egészen különleges produkciót ígértek. A filmet egy nemzetközi (francia, olasz, német, spanyol, svájci) stáb 15 (azaz tizenöt) operatőre készítette négy év alatt hét kontinensen, a rendezés Jacques Perrin nevéhez fűződött. Volt valami megnyugtató abban, hogy egy csapat ilyesmire szán időt, olyannak tűnt ez a mozi, ami igazán alkalmas rá, hogy kiemeljen a hétköznapokból, ugyanakkor hihetetlennek tetszett az egész vállalkozás. Nem volt kérdés, hogy ezt mindenképpen nagy vásznon kell megnézni, elzarándokoltunk hát a legközelebbi multiplexbe. Itt ért az első meglepetés.

Amikor megmondtam, mire kérek két jegyet, a pénztáros gyanakodva nézett rám.
– Tudja, hogy ez egy természetfilm? – kérdezte.
– Remélem, hogy az – feleltem lányos zavaromban, és igyekeztem fegyelmezni magam…

Elképzeltem, mennyi csalódott ember jöhetett már ki abból a moziteremből, ahol ezt a filmet vetítették, s hányan reklamálhattak, amiért senki sem figyelmeztette őket, hogy az az utazás, amit a film bemutat, másképp kalandos, mint amire az egyszeri mozilátogató számít. Gondoltam még ezt-azt kultúrnépünk mentális állapotáról is, de aztán szerencsére elkezdődött a varázslat.

Vándormadarak felvétel

Mert varázslat ez a film, nincs rá jobb szó, kép, hang és zene együttes varázslata. Igen, a hangot külön meg kell említeni, mert a repülésnek, a levegőnek, az akadálytalanul áradó szélnek hangja van, még tán a lebegő felhőknek is, s a film készítői mindezt rögzítették. Számos felvétel úgy készült, hogy a magasban szálló madárcsapatok soraiban ott röpült az operatőr sárkányrepülővel, hangtalanul, hogy a néző számára a lehető legteljesebbé tegye az élményt. A zene is csodálatos, itthon az egyik legkedvesebb “soundtrack“-ünk azóta is, de a kilométerek ezreit legyőző, ösztön vezérelte, kitartó suhanás hangjai minden muzsikánál szebben szólnak. Az ember érzi a magasságot, a láthatatlan szelet, a sebességet, a társakat. Lenyűgöző élmény. Az egész film olyan, mint egy csodálatos szimfónia, amelyet képre, muzsikára és szárnysuhogásra komponált egy zseniális szerző. Ha volt értelme kifejleszteni a HD felbontású képet és a sokcsatornás hangot, akkor ez a film az egyik legjobb alkalom arra, hogy ezeket a technikai finomságokat élvezzük.

Alig-alig akasztja meg a narrátor szövege az érzést valamilyen fontos vagy éppen hangulatteremtő információ közbeszúrásával. Az alkotók nem egy hosszú National Geographic természetfilmet akartak készíteni, hanem át akarták adni az élményt a nézőnek, egy olyan csodáét, amiről azt hisszük, hogy ismerjük, de valójában fogalmunk sincs róla. S amíg elringat a sosem tapasztalt érzés, lassanként felfedezzük a finoman adagolt kerettörténetet, az örök körforgás reményt adó üzenetét, amit ki-ki magával vihet a maga utazására. Mert a film mottója társul szegődik a néző mellé, akinek talán eszébe jut majd nehezebb pillanataiban:

A vándormadarak ígérete a visszatérés.

Ludak 2

Reklámok

Single Post Navigation

Szerinted?

