Könyvtámasz

Könyvekről és másról

Guild Wars 2

… 250 évvel a Guild Wars ideje után

GW2_Logo_fekete

A lényeg a játék, lehet betű, színház vagy kártya. – Lázár Egon

Nagy várakozás előzte meg a GW2 megjelenését. A Guild Wars játékosok természetesen az eredeti játék valamifajta folytatására számítottak, a játékostársadalom más berkeiben pedig a jó előre beharangozott újítások keltették fel az érdeklődést. Amikor a játék öt év fejlesztőmunka után végre megjelent, mindenki meglepődött. A Guild Wars második része ugyanis nem folytatás lett, hanem egy új kezdet, a várt újdonságoknál pedig sokkal több újítással találkozhattunk.

A GW2-t az eredeti játékkal jórészt csak a részben azonos helyszín, tehát Tyria világa, ami a GW beköszönő részének, a Prophecies-nek is otthont ad, és a fejlesztők személye köti össze, az új game szinte minden elemében másnak bizonyult, mint a “régi”. Ahogy lenni szokott, az ilyesmi kinek csalódás, kinek öröm. Az alábbi pontokban megkísérlem röviden összefoglalni a legfontosabb különbségeket.

GW2 Ranger_02_concept_art 21. Az ember mellett négy másik játszható fajjal is foglalkozhatunk: asura, charr, norn, sylvari. A különböző fajokhoz tartozó karakterek saját, faji kezdőhelyükről indulnak. Mindegyik faj rendelkezik egy speciális elit képességgel.

2. Személyes történet – a karaktergenerálásnál személyiséget adunk karakterünknek, akire egy hosszú küldetéssorozat vár, amelynek végén magával Zaithnan-nel, a fő ellenséggel kell megküzdenie. A személyes történetek valóban “személyesek”, eltérnek egymástól.

3. Újfajta build- és fegyverhasználat – a kasztok a megszokottnál jóval többféle fegyvert használhatnak teljes értékűen, az alapból 10 slotos skillbar első 5 skilljét mindig az adott fegyverszett határozza meg. Egyes kasztoknál harc közben is lehetséges a fegyverváltás (pl. ranger, warrior), másoknál az alapképességek variálhatók a küzdelmek alatt is (pl. elementalist).

Heavenly_Bracers jobbos4. Perzisztens világ – A GW2-ben nem csupán a településeken találkozhatunk más játékosokkal, hanem a terepen is, egyes feladatoknál pillanatok alatt összejöhet egy alkalmi csapat, amely rendszerint feloszlik a feladat sikeres teljesítését követően. A játékban egyedül a dungeon-ek instance-eltek, az „insta” csapat maximális létszáma 5 fő.

5. Menj a víz alá! – a harcok a víz alatt is folytatódnak, ahol légzőkészülékkel, külön fegyverekkel és buildekkel vehetjük fel a küzdelmet a mélységben rejtező ellenfelekkel.

6. Hiányoznak a hagyományos szerepek – a “szentháromság”, tehát a tank-sebző-gyógyító felállás helyett a kasztok csaknem minden szerepre alkalmasak. Így például valamennyi kaszt alapból képes éleszteni és gyógyítani, vagy valamilyen egyéb módon erősíteni a csapattársakat harc közben. Az új kasztrendszer következtében akár azonos kaszthoz tartozó karakterekkel sem reménytelen vállalkozás csapatot alkotni.

7. Dinamikus eventek – az újszerű quest-rendszer legfőbb sajátossága, hogy a spontán történés érzetét kelti. A terepen bóklászva lépten-nyomon elvégezhető feladatokba botlunk, vagy elfuthatunk a legközelebbiig, mert a játék kijelzi, ha elérhető távolságon belül új feladat (event) indult. Attól függően, hogy az event sikeres volt-e vagy sem, a hatásai a későbbiekben észlelhetőek egy ideig (amíg újra nem indul).

Fire_God's_Vambraces8. Az ügyességi elemek a játék szerves részét képezik – a GW-ben az általában csak ünnepi időszakokban elérhető game-ek tartalmaztak ügyességi elemeket, a GW2-ben azonban az „ugrálós feladatok”, a visták, teljesítése része a kartográfiának (egy adott terület komplett felfedezésének), a jumping puzzle sorozat végigvitele pedig külön achievmentet (ez a title utóda) ad.

9. Világok háborúja – a PvP új eleme a nagy csapatokat mozgató World versus World, amelynek során hetente változó ellenfelek (mindig három szerver tagsága) küzdenek egymás ellen utánpótlás táborok, tornyok és várak elfoglalásáért. Ez a küzdelem „valódi” háború, amely átgondolt stratégiát és taktikát követel a vezetőktől, a csapattagoktól pedig komoly odafigyelést és fegyelmet a parancsnok követésekor.

10. Szakmák – A „crafting” teljesen új elem a GW világában. Minden karakter két szakmát választhat, ezekhez gyűjtögeti a különféle alapanyagokat, amelyeket mind összetettebb receptek alapján feldolgozva állítja elő a szakmáiba vágó termékeket, s közben egyre feljebb halad az egymást követő szintek során át, amíg mesterré válik és igazán értékes holmit állíthat elő.

11. Multi-guild tagság – a játékosok egy időben több guild tagjai is lehetnek, de tevékenységükkel egyszerre csak egy guildet reprezentálnak, ennek „termelnek” influence-t, ami szükséges a guild-szintű fejlesztésekhez.

Destiny's_Edge_03_concept_artMindez persze csak elmélet, különösen így ömlesztve. Amikor két évvel ezelőtt, a GW2 játék indulásánál a guildünk kemény magjával együtt elkezdtük az új játékot, öreg gw-s létünkre egyszerűen leesett az állunk. Még hónapok múltán is úgy éreztük magunkat ebben az ismerősen ismeretlen világban, mint remete a vidámparkban.

GW2 charrHa a Guild Wars képi világa gyönyörű – a GW2 grafikus megjelenítése elképesztően szép. Természetesen minden él. A növények pompája, a természeti jelenségek, a nappal és éjszaka váltakozása, a fényes kastélyok tündöklése vagy a repedezett romok mohos kövei, a süvítő nyílvessző kavarta széltől meghajló kukoricaszár, a tavak, tengerek felszíne alatt vonuló áramlatok hívó szavára táncra perdülő vízinövények, a rét virágaira szálló bogarak, a vízesések csillogó zuhanása s ez az egész lüktető mindenség körülveszi a gyanútlanul játékba lépő embert, magára vonja a figyelmet, s a játékos elfelejti, hogy voltaképpen egy jó kis csetepaté kedvéért ült le a gép mellé. A szédítő magasságok és mélységek átélése valódi jelentőséget ad a három dimenziós megjelenítésnek. Már nem csak az elöl, a hátul, a jobbra és a balra létezik, de valósággá válik a fönt és a lent, értelmet kap a sziklabérc és a tengermély, és persze erősen figyelni kell arra is, hogy mi történik alattunk és fölöttünk. A tökéletes illúzió megakasztja a lélegzetet, amikor lepillantunk egy-egy jumping puzzle vagy egy toronymagasan a fejünk fölött lévő vista (kilátó pont) megközelítése közben, és szinte érezzük a ránk nehezedő hatalmas víztömeg nyomását a tenger alatti küldetések teljesítése során. Mondom: elképesztő! Azért nem illesztek a cikkbe screenshotokat (a játékban készült képernyőfotókat), mert a statikus kép nem adja vissza, amiről beszélek. Viszont teljes képernyős megtekintésre ajánlom az alábbi videót:

 A közel tökéletesre sikerült környezetben sosem tapasztalt élethűséggel mozognak a karakterek. Lenyűgöző, ahogy az íjjal, GW2 -Guardian_02_concept_artpuskával, pisztollyal küzdő mozdulatai automatikusan követik a minden irányban cikázó mozgó célpontot, vagy ahogy a kézifegyverrel harcoló “testbeszéde” megjeleníti az erőt, s mindezt a Távol-Keleten gyártott ingyenes MMO-kra jellemző grafikai giccs, a levegőbe animált “sújtó-vonalak” nélkül. A fenti videó egy pontján látszik, amint egy játékos karaktere végigugrabugrál a képen. Sokan “virgonckodnak” így, ami nem baj, élvezni akarják a karakter szinte kötetlen mozgási szabadságát, ám az ugrásnak és a támadások elöli elmozdulásnak (a dodge-nak) fontos gyakorlati szerepe is van a játékban. Az ugrás képességével járhatjuk be a terep szédítő magasságait, a dodge ideje alatt pedig sebezhetetlenek vagyunk, ami a lehető legjobb védekezés, nem is lehet vég nélkül ismételni ezt a mozdulatot. A mozgásos elemek beiktatásával kétségtelenül újszerű, adrenalinkorbácsoló harcrendszert alkotott a játékfejlesztő cég, ami magasan túlszárnyalja a statikus, állóhelyzeti gombnyomkodáson alapuló, kizárólag a build értelemszerű használatára épülő régi rendszer élvezeti értékét.

GW2 nornA skillek százainak variációin alapuló build-alkotási rendszer látszólag sokkal egyszerűbbé vált, hiszen a tíz slotos skillbar első öt helyét eleve meghatározza az éppen használt fegyver, ráadásul a fennmaradó öt helyből a hatodik kizárólag valamilyen öngyógyító skill lehet, a tizedik slot pedig kötelezően az elit skillé, ráadásul a GW2-ben nem lehetséges másodlagos kasztot választani. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a fejlesztők, akárcsak az eredeti Guild Wars megalkotásakor, behatóan tanulmányozták az MMO világ valamennyi működő skillrendszerét, kitekintve a különféle asztali szerepjátékok és a gyűjtögetős kártyajátékok jellemzőire is, és olyan új rendszert hoztak létre, ami a gyakorlati használhatóságot helyezi a középpontba. Nem beszélve arról, hogy a skillek mellett fontos tényezőkké váltak a szintén állítható és változtatható úgynevezett traitek (külön kivarázslás nélkül “működő” képességek), a ruhákba és fegyverekbe tehető módosítók és a sokféle variációban előállíthatóGW2 warrior (2)-crop és/vagy vásárolható “élelmiszerek”, amelyek a GW-ből ismert “sweetek” tuningolt változatai. Éppen elegendő variációs lehetőség áll tehát rendelkezésre, ha valaki ebben leli kedvét, két évvel a játék indulása után pedig már az internet is tele van a GW-ben megszokott “meta” buildekkel és a különféle feladatok megoldására irányuló optimális javaslatokkal.

A többi már a játékoson múlik: mennyire akar valaki elmerülni a lehetőségek tengerében. Lehetőség pedig bőven akad. A GW2 ugyan tartalom tekintetében sem követi az MMO világban megszokott trendet, az alapjáték mellé egyelőre nem adtak ki egyetlen kiegészítőt sem, viszont minden második-harmadik héten érkezik valamilyen új tartalom, ami az úgynevezett “Living World”-öt, az Élő Világot bővíti újabb és újabb feladatokkal, és átlagosan 12 megszerezhető achievment-tel gazdagítja az elérhető eredmények körét. Az új tartalmakhoz rendszerint új tárgyak, fegyverek és ruhák is tartoznak, az ember pedig csak kapkodja a fejét és játszik, amíg már kegyelemért könyörög ujjai alatt az egér.

guild-wars-2-norn-battle 2

Bár a cikk terjedelme nem enged további részletezést, létezik egy olyan eleme a játéknak, amit mindenképpen ki kell emelnem, ez pedig a World versus World, a Világok Háborúja. Ez az a fajta PvP játékmód, amit a PvE hívei is szeretnek, és ez nem kis dolog. A négy WvW szigeten egymást váltják a mezei ütközetek, a hol mesteri, hol reménytelenül elszúrt stratégiai és taktikai húzások, a cselvetések és gerilla akciók, és persze az elmaradhatatlan várostromok, amelyekben váltakozva lehetünk támadók vagy védők, a helyzettől függően. Igazi örömjáték ez, hiszen a PvE begyakorolható GW2 warriorelemeivel ellentétben nem létezik két egyforma helyzet, a játékmód pedig “megengedőbb” az egyéni teljesítménnyel szemben, mint a hagyományos PvP. Ha valaki soha életében nem játszott számítógépes játékkal, pláne MMO-val, talán még ő is el tudja képzelni, milyen érzés lehet győztesként a porondon maradni, amikor egy másfél órásra sikeredett csatában egyszerre három ellenséges hadsereg küzd egymással egyetlen vár birtoklásáért.

Nem kívánok a videojátékok szószólójaként fellépni, a Guild Wars sorozatnak egyébként sincs szüksége külső támogatókra. Szórakozási forma ez is, néha nem is alább való a mozinál, mert mégis csak más érzés szerepelni egy fantasy filmben, amelynek a cselekményét másokkal közösen magunk alakítjuk, mint egyszerű befogadóként nézni, mi történik a vásznon. Ha meggondoljuk, a film nem is olyan rossz példa, hiszen egy ilyen játékot nagyjából akkora stáb készít, mint egy hollywoodi produkciót. A Guild Wars játékok megalkotója, az Arenanet pedig különösen kitesz magáért:  a náluk dolgozó fejlesztők nemcsak meglovagolják az MMORPG fejlődésének újabb és újabb hullámait, hanem maguk kavarják azokat.

Végezetül hadd ajánljam az olvasók figyelmébe az alábbi videót, amit ugyancsak érdemes teljes képernyőn nézni. A játékfejlesztő cégek kedvelt szokása, hogy gyönyörű animációkkal keltik fel az érdeklődést művük iránt, a játék megvásárlását követően viszont csalódás éri az embert, amikor az előzetesen beharangozott világ helyett valami sokkal szegényesebbel találkozik. A Protectors of Tyria című kis szösszenet, amely alatt a GW játékok zeneszerzője, Jeremy Soule eredeti muzsikája hallható, akárcsak a fenti videó, pontosan azt mutatja, ami a játékosra vár, minden egyes képkockája valódi, emberek által mozgatott karakterekkel a játékban készült.

<<< A cikk első része itt olvasható

Advertisements

Single Post Navigation

Szerinted?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: